Facebook versus OpenSocial – kdo s koho?

Facebook má více než 90 milionů aktivních uživatelů. Konkurenční platforma OpenSocial firmy Google shromažďuje 350 milionů uživatelů v sítích MySpace, hi5, orkut a Friendster. V brzkých týdnech se očekává implementace OpenSocial v dalších sociálních sítích, čímž by měl celkový počet uživatelů dosáhnout půl miliardy. Z pohledu vyspělosti obou platforem má jistě navrch Facebook. Pro jeho platformu bylo vytvořeno téměř 37 tisíc aplikací, které dosáhly 715 milionů instalací. Naproti tomu pro OpenSocial vzniklo prozatím jen 4 500 aplikací se 150 miliony instalací.

Řeč čísel je jedna věc, zajímavé je také kvalitativní srovnání. Facebook spustil platformu velice „otevřenou“ a se všemi virálními funkcemi, proto zaznamenala celá sociální síť dramatický růst. Více než rok po otevření Facebooku vývojářům je však cítit určité přehřátí. Aplikace bývají mnohdy blokovány kvůli zneužívání virálních kanálů a spamování. Platforma je tak neustále ve vývoji, podmínky pro šíření aplikací jsou však stále přísnější.

OpenSocial jde opačnou cestou. Alespoň v síti MySpace je implementováno spíše pomaleji, aby se vyhnulo potížím se zneužíváním virálních funkcí a tzv. sociálního grafu obecně. Důraz je kladen spíše na kvalitu a užitečnost aplikací (uživatelský prožitek) než na absolutní počet uživatelů a instalací.

Je tedy skutečně otázkou, kdo z koho. Na odpověď je však ještě příliš brzy. Rozhodně bude zajímavé sledovat, jako se obě konkurenční platformy budou nadále vyvíjet a který se způsobů jejich implementace se ukáže být ten pravý.

Napsat komentář