Jak oslovit dlužníka (= Siux.cz) prostřednictvím sociálních sítí

UPDATE: Vida, pan Brožek se ozývá telefonicky (cca hodinu po zveřejnění článku), prý ať stáhnu článek z webu, jinak budu mít pletky s jeho právníky. Bohužel očekávatelné a zcela neúčinné.

UPDATE: S pozdním odpolednem se ozývá právník z eAdvokacie.cz s dotazem (nejprve telefonicky, pak emailem pro jistotu), jestli nechci smazat tento článek, protože to poškozuje jeho klienta. Odpovídám, že ne (= nechci smazat).

Říká se, že peníze na sociálních sítích není lehké vydělat. Co takhle pomocí sociálních sítí zkusit vymáhat pohledávku za dlužníkem? Za zkoušku to určitě stojí, zvlášť když tradiční komunikační kanály nepřinesly kýžený výsledek.

Na konci 2008 jsem byl angažován panem Erikem Brožkem, jednatelem firmy Network Image s.r.o., abych jim pomohl „předělat“ webové stránky www.siux.cz. „Siuxové“ dělají monitoring serverů, mj. také neplatí své závazky dodavatelům. Tedy minimálně jednomu, mně dluží cca 10 000 Kč (bez daně). Výsledek mé práce je přitom využitý na stránkách www.siux.cz.

Sociální sítě využívám celkem intenzivně pro pracovní účely, ať už pro vlastní potřebu, tak hlavně v souvislosti s prací pro klienty. Proč tedy nevyužít sociální média pro vymáhání dluhu!

Jaký byl vývoj celého případu aneb jak šel čas?

  • Pan Brožek si 17. prosince jménem své firmy Network Image s.r.o. u mě objednal vytvoření modelu nového webu (wireframy) pro stránky www.siux.cz. Má nabídka obsahovala ještě další služby, celý projekt redesignu měl být realizovaný postupně po jednotlivých krocích. Dostal jsem zaplacenu zálohu (5 000 Kč) a pustil jsem se do práce.

LEDEN

  • Okolo 15. ledna jsem byl s prací na modelu webu hotov, výsledek je na http://webnahovno.cz/siux/. Model webu jsem dělal rovnou v HTML s využitím CSS Frameworku Bluetrip. Cílem bylo jednak smysluplně prezentovat potřebné informace a zároveň motivovat návštěvníky, aby si službu vyzkoušeli a případně si ji hned/jednoduše objednali. Celý model obsahuje 10 HTML souborů (dostupné z homepage), šablona podstránky je na http://webnahovno.cz/siux/template.htm. Na stránce je vždy 1 nadpis, 1 perex, v případě delšího obsahu jsem přidal na stránku záložky, dole na stránce jsou vždy 2 akční odkazy, které mají vést návštěvníka logicky dále v rámci webu. Hlavní navigační menu je zcela dole na tmavém pozadí. Výsledek mé práce byl předán grafikovi, který měl model webu dát do vizuálně poutavého kabátu.
  • Následuje ticho po pěšině, tak se 26. ledna ptám, jak se věci mají, jestli je vše v pořádku. Za 2 dny se pak Brožek ozývá, že mají zpoždění. Nic nenormálního v dnešním světě.
  • Na konci měsíce, 30. ledna, dostávám odkaz na http://klient.nuvio.cz/siux-02/web/obecna2.html a obratem reaguji sáhlodlouhým emailem s poznámkami, co vše je špatně.

ÚNOR

  • V polovině února se zase ptám, jak to vypadá, viz. bod 3.
  • Zprávu dostávám 21. února s odkazem na další verzi grafického designu. Zase odpovídám podrobným rozborem, co by mělo být z mého pohledu jinak.

BŘEZEN

  • Další iterace designu se ke mně dostává 7. března, reaguji celkem 17 podrobnými body, co je podle mě špatně a mělo by být řešeno jinak. Na tuto zprávu reaguje pan Brožek poměrně rychle a akčně (11. března), mnoho věcí je rychle vyřešeno a výsledek práce je hned uspokojivější.

DUBEN

  • Zhruba měsíc poté, přesně 16. dubna, se zase ptám, co a jak, viz. oblíbený bod 3. Připojuji dotaz ohledně fakturace za odvedenou práci.
  • Protože je má zpráva bez uspokojivé odpovědi, opakuji svůj dotaz 29. dubna. Obratem dostávám odpověď „Ozvu se Vám na začátku příštího týdne“ a ještě zdaleka netuším, že jde o tzv. canned response.

KVĚTEN

  • Urguji odpověď, píše se 6. května. Pak 13. května po dotazu pana Brožka, co že to chci fakturovat, posílám specifikaci, co chci fakturovat.
  • No a tradičně podle bodu číslo 3 urguji 19. května odpověď. Mezitím pochopitelně zkouším pana Brožka kontaktovat telefonicky na jeho mobil, když ho náhodou zvedne, tak odpovídá, že nemá moc času, protože právě „staví“. Zřejmě dům, vyvozuji z kontextu. V žádném případě nechci narušit harmonogram stavebních prací, to je to poslední, co bych si přál.
  • Urgenci podle bodu 3 opakuji 27. května, dále 2. června po sérii marných telefonátů.

ČERVEN

  • A pak přichází kýžený moment (3. června), po telefonické dohodě (v tomto momentě to zní až neuvěřitelně) přikládám fakturu na dohodnutou sumu 10 000 Kč plus DPH.
  • Platba nepřichází. Nezbývá, než se opět pustit do urgencí podle bodu číslo 3, email zasílám 22. června. Následně urguji platbu telefonicky. Poddávám se lehkému sebeuspokojení, neboť platba bude podle vyjádření pana Brožka realizována.

ČERVENEC

  • Ale není. Proto opět mailová urgence podle bodu 3 ze dne 17. července. Pak jsem se náhodou zase dovolal, pan Brožek opět do telefonu slíbil, že zaplatí, když se předtím zeptal, jestli si myslím, že jsem odvedl dohodnutou práci. Ujistil jsem ho, že ano. Mimochodem, poměr telefonátů, kdy pan Brožek telefon zvedl nebo aspoň reagoval SMS zprávou „Ozvu se Vám příští týden“ klesl velice rychle k cca 10 procentům.
  • No nic, 20. července opakuji emailovou urgenci.

SRPEN

  • Během srpna se čirou náhodou spojuji s panem Brožkem telefonicky, volám ze skrytého čísla pochopitelně, a dozvídám se nové skutečnosti. Prý jsem k webu o 20 stránkách připravil 10 „wireframových stránek“, což je málo a neodpovídá to zadání. To jsem prý nesplnil. Podle slov pana Brožka tento fakt osobně konzultoval s jejich účetní a ta jeho domněnku potvrdila. Jsem tedy bezmocný, má dáti a .. nedal, drahá paní účetní to rozhodla!

Následují pokusy situaci konstruktivně řešit, tedy z mé strany. Telefonáty bez odezvy, SMS a emaily bez odpovědi. Dokonce i slevu bych panu Brožkovi dal, nabízím celou tisícikorunu jako prémii za rychlou a korektní dohodu.

Co nabídne pan Brožek? Zaplatí? Ozve se nějaký jiný bojovník z kmene Siuxů? Tipujte v komentářích. O výsledku vás budu průběžně informovat.

Byl odstraněn poslední odstavec (P.S.), protože šlo o spekulaci, která nemusí odpovídat skutečnosti.

30 thoughts on “Jak oslovit dlužníka (= Siux.cz) prostřednictvím sociálních sítí”

  • Tohle bohuzel znam. Ma zkusenost s ceskymi klienty je absolutne tragicka. Dokonce pomer ceskych klientu kterym se nechtelo do placeni lehce prekracoval 50%, coz je neuveritelne, bohuzel pravdive (byt statisticky to nebyl moc velky vzorek, vzhledem k tomu ze ceske klienty jsem nechtel brat). Posledni cesky klient ktereho jsem mel, zhotovil jsem mu vse kvalitne a okamzite (na to ze on neodpovidal zpravidla i nekolik tydnu), ignoroval opakovane vyzvy k placeni, se ozval az kdyz jsem mu napsal, ze mu stopnu web. Na me 100%ne korektni emaily mi byli odpovedi urazky, nadavky a zastrasovani. Dotycny me dokonce chtel dat k soudu (byl to pravnik a snazil se za kazdou cenu nezaplatit), nicmene zrejme mu doslo ze ani u ceskych soudu s timhle nemuze obstat. Zlaty Londyn, lidi jsou tu fakt x-krat slusnejsi a poctivejsi.

    • Je bohužel pravda, že zdejší podnikatelské prostředí není příliš kultivované, což je na druhou stranu ale pochopitelné, když si lidi během komunismu několik generací primárně jen záviděli nebo se vzájemně bonzovali.

      Pro ty, co dělají web, je ideální hostovat web u sebe. Zákazník neplatí, web se vypne. To je velice účinné. Druhou osvědčenou taktikou je v mém případě budovat dlouhodobé oboustranně prospěšné vztahy, které jsou založené na důvěře 🙂

      • Bohužel, přesně takto jsem dlužníkovi web vypnul na svém serveru. Vzápětí se mi ozval právník, že takto ne, že jeho klient má 50% za software uhrazeno, webhosting zaplacený a že JÁ MUSÍM web spustit, neb ho okrádám! Ta drzost dlužníků je čím dál vyšší. Ani moje známá advokátka zatím s tímto (hodně zašmodrchaným) případem moc nehnula. Plaťak je na nic, bohužel. Asi nastoupí urostlí rusky mluvící páni, kterým prodám pohledávku.

        • IMHO keď má 50% uhradené, tak mu bude fungovať 50% webu. Hostingy sa s tým nepárajú proste ta vypnú a basta. Asi si tú zmluvu treba trošku inak postaviť.

        • To, co navrhujete v zaveru, vypada jako vyzva k prestehovani se na Balkan 🙂

          Jinak ano, hostingy v pripade nezaplaceni dany web vypnou a pak pockaji na uhradu. To je bezna rutina.

  • Super nápad na způsob vymáhání, ale obávám se, že je kontraproduktivní. Tolik zpětných odkazů a taková super reklama na technických blozích? To by jen tak nesehnal.

    Takže tipuju, že nezaplatí. Situace musí eskalovat, aby o ní napsalo dalších pár desítek bloggerů a celý český internet mluvil jen o Siux.cz!

    • Háhá! Pro Jána Pavlíka jsem dělal řadu prací, včetně designu HDD a logotypu, který stále užívá. Již více než rok mi dluží trapnou částku za vizitky a nekomunikuje. Dokonce takovým způsobem, že se mi ozývají jeho zákazníci v zoufalosti, jelikož hosting ani on nekomunikuje…

      • Skutečně by stálo za to udělat nějaky komunitní server, kde by se postovaly (agregovaly) tyhle příspěvky. Oddělilo by se tím zrno od plev.

        • Mám s rôzne trucujúcimi obchodníkmi svoje skúsenosti (dokonca aj veľmi podobné tejto) a myslím si osobne omnoho prospešnejšie by pre nás designérov bolo keby nás niekto na tieto zrážky pripravil. Ak chce človek zarábať, nemôže byť len dobrý remeselník ale aj obchodník. V situácii keď niekto nechce zaplatiť, alebo zjednáva (z rôznych dôvodov) je potrebné aby na opačnej strane tiež stál niekto kto vie ako sa to robí. Ak je človek pripravený na to ako si dojednávať zakázky, potom vydoluje svojú plácu s omnoho menšou námahou a aj v prípade že to nerozbehol na začiatku úplne dobre, stále je možné sa naučiť lepšie a účinnejšie vyjednať zaplatenie faktúry. Táto situácia je zaujímavá a svojím spôsobom aj vtipná, ale som rád že som taký primitív a chrapúň že ma do nej zatiaľ ešte žiadny obchodník nedostal.

        • Tahle myšlenka už tu byla v soukromé podobě se také realizovala mezi kolegy, jenže to není jen tak a skončilo to TO za pomluvu, které jsem musel řešit. Ať už neoprávěné, je to otrava. Každopádně mnohem lepší způsob je naučit se těmto situacím předcházet zálohami a vlastním šestým smyslem, který si člověk za ta léta vybuduje… A když nic jiného nezbude, mít dostatečné důkazy a medializovat, ovšem pozor na prokazatelný záměr poškození. Mělo by to být vyváženou odezvou.

  • Také jsem pro Network Image pracoval. Šlo o jeden logotyp. A také mi zbyla pouze záloha s tím, že jsem podle jeho mínění nesplnil zadání.
    S neplatiči začínám mít bohužel docela neblahé zkušenosti a jediným řešením se mi v tuto chvíli zdá vytištěná a podepsaná objednávka. A samozřejmě pohlídat si, jestli ten, který objednávku podepisuje, je oprávněným jednatelem odběratele.

  • Byl jsem tu nepřímo zmíněn, takže se také okrajově vyjádřím. Spolupracoval jsem se Siuxem, resp. panem Brožkem dvakrát. Spolupráce probíhaly korektně (byla-li nějaká komplikace, tak spíše z mé strany) a platby byly provedeny v termínech, čili z mé strany vše v naprostém pořádku.

    Za sebe tedy považuji p. Brožka ze seriózního člověka, který svým závazkům (v mém případě) vždy dostál.

    V průběhu prací jsem se s výše zmíněným wireframy jedenkrát setkal (pokud nyní dobře prohledávám historii zpráv), ne však formou zadání (já na projektu, pokud si dobře pamatuji začal pracovat o dost dříve), spíše pouze jako ilustrativní ukázka možného řešení u několika prvků.

    Další okolnosti neznám, čili nebudu komentovat.

    Věřím, že tuto situaci zdárně vyřešíte (a bez právníků). 🙂

    • Dobry den, dostal sa ku mne tento clanok a rad by som sa vyjadril. Momentalne zastupujem p. Pavlika v obchodnych zalezitostiach v dobe jeho nepritomnosti. Pan Krcmar, podla mojich informacii Vam p. Pavlik NIE JE ochotny uhradit fakturu na sumu cca 3000 KC, pretoze Vas otec po dohode s Vami vyuziva u nas webhosting dvoch domen (na poziadanie Vam ich zaslem – ale myslim, ze to nebude pre Vas problemom si spomenut) tretim (!!!) rokom bez uhrady. Osobne si myslim, ze dana hodnota prevadzky domen je rozhodne vyssia, ako dane graficke prace, podla mojich informacii sa s Vami p. Pavlik chcel dohodnut – pokial to tak nie je, skuste mi napisat, v com nastal problem, rad ho s Vami prediskutujem. Co sa tyka tvrdenia, ze sa Vam ozyvaju nasi zakaznici, slo o situaciu z viac nez pred roka, ked sme prisli po reklamacii v O2 o telefonne cislo (0948 008 007) a dodnes prebieha setrenie v tejto veci, kontaktovali Vas klient, ktory Vas nasiel v nasich referenciach, kazdopadne vidim, ze viete prekrutit a pouzit cokolvek, to je skutocne mile. Webhosting Host do domu obsahuje technicku podporu v case 09:00-17:00 ci uz e-mailom alebo telefonicky, vzdy som tu minimalne ja. musHo_sk: poslite mi prosim predmetnu fakturu na helpdesk@hostdodomu.sk, o tomto skutocne neviem. Pan Krcmar: Bol by som rad, keby ste sa vyjadrili, tieto reci, ktore sirite su velmi neprijemne.

      • Na tohle divadlo vážně nemám čas. Laskavě se informujte u Vámi zastupovaného individua o pravdivém kontextu celé situace, jelikož dlužná částka je 2 300 Kč, nikoliv 3 000 Kč. Domény jsou vedeny dvě na otce a jedna na mou osobu. Hosting domén vedených na otce běží cca od 9/2007, tj dva, nikoliv tři, roky. A to nejhlavnější nakonec, a to si prosím pořádně zapamatujte a ověřte, než budete jakkoliv reagovat, mnohokrát jsem přímo Vámi zastupované individuum informoval o situaci s tím, že chci pohledávky na obou stranách dorovnat. Jak neproplacenou fakturu za mé práce, tak hosting na nadcházející období vyjma prvního roku, ve kterém byl hosting veden po ústní dohodě zdarma jako protislužba za dřívější práce. Bylo to ze strany Pavlíka odsouhlaseno, ale k ničemu nedošlo, a to jsem ho o faktury za hosting žádal opakovaně. Hosting domén u Vás běží nadále bez mojí objednávky a jakékoliv invence. A to že stále běží není můj problém.

        A ohledně zoufalých zákazníků: nic nepřekrucuji, poukazuji na fakta.

        Další podrobnosti zde nebudu rozebírat, kontaktujte mě na me@jakubkrcmar.cz.

  • Čo sa týka výhovoriek v štýle „nesplnil zadání“ je to problém komunikácie. Ak má klient problém s komunikáciou tak vznikajú nedorozumenia. V tomto prípade to vyzerá tak, že zadávateľ uviedol v omyl dodávateľa tým, že akceptoval zaslanie faktúry a až neskôr sa začal vyhovárať. Treba faktúru zaplatiť a nabudúce svoju údajnú nespokojnosť nevyjadrovať ignoráciou a mlčaním. Mimochodom, častokrát sa tento bordel zo strany čechov vytýka slovenskému podnikateľskému prostrediu ale môžem vás uistiť že sa s týmto stretnete v každej krajine (dokonca aj v zemiach zasľubených a spořádaných ako sú UK, USA či Nemecko ;-). Štastní sú tí ľudia ktorým sa takéto problémy vyhli.

  • Mozna trochu mimo misu, ale ten 12 let starej clanek (rok 1997) zminenej na konci ma rici ctenari priblizne co? (pomineme-li, tehdy byl internet jiny nez ted)

    Pokud nekdo pracujete bez nejakych smluvnich vztahu, tak se nemuzete divit, ze pak resite otazku placeni. Pokud navic jeho vytvor neni pouzit (pripadne jen fragmenty), da se zaloha 5000,- povazovat jako dostatecna kompenzace. Nejsem grafik, nevim jak to chodi. Jako programator mam jiste vyhody proti grafikum…. treba odmitnuti supportu v pripade problemu nebo snahy doplnit dalsi funkcnost.

    Jinak, Erika znam a pravdu vidim tak nekde mezi a vydirani pres „net pomluvy“ mi neprijde jako dobre reseni, jak situaci urovnat.

    Na zaver: Ten komentarovy spam tu mate schvalne? (kouknete se do html a hledejte treba „buy“ nebo „viagra“)

    • Erik Brozek je normalni clovek. Takto nafouknout 5000 dluh je nesmyl. Pricina bude ne v NI, ale v panu Hornovi, ktery pravdepodobne nedodal kvalitni praci a nyni za ni chce zaplatit.

      A vozit se po nekom clankem, ktery je 12 let stary? To minimalne ukazuje, o co autorovi clanku jde.

      Reseni?

      Erik Vam zitra zaplati a Vy napisete, ze jste nebyl schopen se domluvit normalne a omluvite se.

      • Snad je to z článku jasné. Pan Brožek nevyjádřil žádnou nespokojenost s mou prací. Ta se vyskytla až v momentě, kdy měl zaplatit dohodnutou sumu. S fakturací v uvedené výši navíc předtím souhlasil.

      • (nejak neodosiela takze treti pokus) Nesúhlasím s tým že ide o nafukovanie. Erik Brožek v podstate dodávateľa ignoroval a zavádzal až dovtedy pokiaľ sa tomu nedalo vyhnúť. Potom zahlásil, že faktúra nebude zaplatená. Klasický prípad znevažovania práce dodávateľa za účelom vyhnutia sa plneniu záväzkov.

    • Net pomluvy? Já jsem jen napsal, co se skutečně událo, jde o fakta. Situaci jsem řešit chtěl, jenže jsem narážel na vyzvánění na druhé straně, případně emaily bez odpovědi.

      Ten spam vůbec nevím, co tady dělá, jde o standardní instalaci WordPressu. Díky za upozornění, pokusím se s tím něco dělat.

  • Ano, znam na vlastni kuzi. Jedna (zatim) nejmenovana brnenska softwarova firma nam dluzi nekolik desitek tisic, coz pro ne nejsou zadne valne penize, takze skutecne nechapu, proc uz pul roku na nas kaslou.
    Mam takovy plan, ze pokud se to zhruba do dvou tydnu nevyvrbi, take vyuziju socialni site. Ale jinak: napisu vsem friends pana reditele dotycne firmy na LinkedInu a Facebooku o tom, jak seriozni jeho podnik je. Jasne, vetsina z nich rozhodne na me strane stat nebude, ale rozhodne to pro dotycneho prijemne nebude.

  • IMHO keď má 50% uhradené, tak mu bude fungovať 50% webu. Hostingy sa s tým nepárajú proste ta vypnú a basta. Asi si tú zmluvu treba trošku inak postaviť.

  • To, co navrhujete v zaveru, vypada jako vyzva k prestehovani se na Balkan 🙂

    Jinak ano, hostingy v pripade nezaplaceni dany web vypnou a pak pockaji na uhradu. To je bezna rutina.

Napsat komentář