Jak vytvořit webové stránky

Webové stránky jsou dnes nedílnou součástí marketingu každé firmy. První se objevily na internetu v polovině 90. let minulého století. Za tu dobu se ve tvorbě stránek vytvořila řada ověřených standardů, takže dnes už provozovatelé webů nemusí tápat ve tmě a vymýšlet “originální” řešení.

Do It Yourself nebo najmout odborníka?

Web si dnes můžete vyrobit – naklikat sami, stačí využít některý z populárních tzv. website builderů. Na globálním trhu zkuste třeba Wix nebo Squarespace, v češtině jsou pak dostupné služby Webnode nebo eStránky, pokud chcete elektronický obchod, tak nejvíce uživatelů přitáhl Shoptet.

Všechna tato řešení fungují podobně, většinou je můžete využít zdarma se základní sadou funkčnosti, za plnou verzi služby nebudete platit nic předem, jen průběžně měsíční či roční pronájem. Cena za rok se bude pohybovat v řádu jednotek tisíců korun. Nemusíte se starat o provozní či technické detaily, jen si vesele vytváříte webové stránky nebo vlastní eshop. Řešení jsou snadno přístupná přes webový prohlížeč, vždy ale mají omezení v možnostech přizpůsobení webových stránek vašim představám a potřebám, ať už jde o vzhled nebo funkčnost.

Odborník – expert na weby či přímo agentura, která se tvorbou webů a eshopu zabývá, přichází na řadu, když potřebujete něco více, než jen klikat web v prohlížeči. Požadujete speciální funkčnost, integraci s vlastními firemními systémy, eshop na míru atd. Cena za vytvoření funkčního menšího webu se bude pohybovat v desítkách tisíc korun, za větší weby pak dáte pětimístnou sumu. Rozpočty velkých webových projektů se počítají v milionech korun, ale to nebude zřejmě na začátek náš případ.

UX, SEO, PPC a další zkratky

Celá oblast tvorby webu se za poslední 2 dekády proměnila k nepoznání a to hlavně díky vývoji technologií. Stejně tak šíře znalostí, která je potřebná k vytvoření webu na míru, je dnes velice těžko obsáhnutelná jedním člověkem. Web vám udělá grafik – bude hezký, ale zřejmě nebude funkční, programátor vám taky udělá web – bude technicky propracovaný až velice těžko použitelný.

Takže si můžete najmout experta na User Experience (UX), který učiní váš web user-friendly, čili uživatelsky příjemným, a funkčním. Můžete také využít odborníky na uživatelský výzkum, kteří vám přesně řeknou, pro koho web máte dělat a jak tyto cílové skupiny efektivně oslovit, tedy aspoň teoreticky na papíře. K webu si pak můžete dokoupit další odborníky, třeba na SEO (optimalizace pro vyhledávače), PPC (internetovou reklamu), sociální sítě a další.

Pro zadavatele webu bez předchozích zkušeností s tvorbou stránek je, logicky, téměř nemožné se v tomto chaosu vyznat. Je tedy dobré dívat se na reference, ukázky prací a zkušenosti jiných firem s lidmi, kteří vám mohou s webem pomoci a nebudou jen prodávat své služby, bez potřebných zkušeností a znalosti kontextu.

Cíle webu a cílové skupiny

Ve všech případech musí mít váš web nějaký cíl. Nejčastěji web představuje daný projekt, výrobek či službu. Na webu pak budete sbírat poptávky, typicky prostřednictvím webového formuláře, který zájemce o vaše produkty či služby vyplní a odešle. Druhou skupinou webů jsou eshopy, kde své produkty rovnou prodáváte. Mimochodem věděli jste, že Česká republika patří k zemím s nejvyšším počtem eshopů na hlavu (více na Ceska-ecommerce.cz)?

Pokud tedy známe cíl webu, je dobré také vědět, koho chceme oslovit. Musíme si definovat cílové skupiny webu a stránky, resp. obsah webu jim přizpůsobit. Měli bychom znát potřeby a problémy, které naše cílová skupina řeší a se kterými jim umíme pomoci.

Informační architektura a navigace

Obsah, který se bude na webu nacházet, musí být organizován. O to by se měla postarat informační architektura, která udává, co vše na webu bude, jak budou mezi sebou informace propojeny, jaké informace budou prioritní a jaké budou plnit spíše podpůrnou úlohu. Dobré je promyslet také tzv. konverzní cesty, tedy pořadí stránek, po kterých by měl uživatel jít, aby provedl cílovou konverzi, např. odeslání poptávkového formuláře nebo nákup zboží. Jednotlivé kroky konverzní cesty pak v reálném chodu ladíme s cílem zvýšit konverzní poměr každého kroku i celé cesty.

Z návrhu informační architektury pak vychází navigace webu, což je typicky horizontální seznam nejdůležitějších odkazů na webu umístěný v hlavičce webu a opakující se ve stejném provedení na všech stránkách webu. Speciální či významově sekundární menu se pak často umísťují do zápatí webu, kde slouží jako záchytný bod pro uživatele, kteří prošli celou stránkou až úplně dolů. Hlavní menu nahoře je zásadní prvek webu, který určuje, jak rychle uživatelé najdou to, co na webu hledají. Dobře navržené menu je výhra – ušetří uživatelům spoustu času, naopak nepromyšlené menu přispívá k tomu, že uživatelé váš web rychle opustí.

Obsah – texty a obrázky

Informace – především texty na webu musí být hutné, tedy stručné, jasné a výstižné. S tím vám pomůže copywriter, pokud neumíte takové texty napsat sami. Každopádně se říká, že “content is king”, takže vlastnímu obsahu webu je vhodné věnovat maximální pozornost. Nezkušení tvůrci webu na toto často zapomínají a kladou důraz na zcela nepodstatné vizuální detaily jako např. vyladění odstínů barev nebo zaoblení tlačítek.

Pokud umisťujete na web obrázky, tak dnes jsou fotky z fotobank dávno out. Prostě nikdo tak bílý chrup nemá a navíc většinou u stolu během pracovní schůzky nesedí zástupci 5 různých etnik. Lepší je ukázat tváře lidí, kteří ve firmě skutečně pracují, případně na webu zobrazit výrobky či produkty tak, aby si o nich potenciální zákazník udělal představu, jak vypadají. Klíčovým slovem jsou zde autenticita, transparentnost a důvěra, kterou se snažíte vyvolat či budovat.

Technologie aneb na čem webové stránky běží

Webové stránky či elektronický obchod je vždy jen část řešení a to ta, kterou vidí návštěvník stránek. Druhá část bývá přístupná provozovateli stránek nebo obchodu, který může po přihlášení stránky spravovat v administračním rozhraní. Stránky anebo produkty v případě eshopu může pohodlně editovat, přidávat a mazat, bez znalosti programování. Toto vše provozovatelům stránek a eshopů poskytuje redakční systém (CMS – Content Management System), který je skrytý za většinou stránek.

Nejužívanějším redakčním systémem je WordPress, který je dostupný zdarma a navíc je jednoduše použitelný. Podle tvůrců WordPressu tento systém pohání 34 % webů na globálním internetu, od malých blogů až po velké zpravodajské portály a velké elektronické obchody.

A opravdu webové stránky na WordPressu lze vytvořit za několik málo hodin, pokud se spokojíte s nějakým z již hotových a zdarma dostupných vzhledů webu. V tomto případě je jedinou investicí váš čas. Na druhou stranu lze na WordPressu postavit sofistikovaný firemní web s mnoha funkcemi a vzhledem i funkcemi na míru dělanými pro konkrétního zákazníka. Bude ale třeba mít v týmu kodéry front-endu a vývojáře back-endu, případně další odborníky, spolu s rozpočtem v řádu desítek u menších webů a až stovek tisíc korun u větších webů.

Pokud si najmete agenturu, která vám web vytvoří, je možné, že vám postaví web právě na WordPressu nebo jiném zdarma dostupném redakčním systému. V mnoha případech tak lze ušetřit nemálo času, potažmo peněz. Druhou variantou je, že agentura nabízí vlastní redakční systém, na kterém tvoří a provozuje weby svých zákazníků. Pro zákazníka je zde prvotním nákladem pořízení takového redakčního systému, proto je dobré si ověřit, že nabízený systém bude odpovídat všem vašim požadavkům a potřebám.

Doména a hosting

Doména, pod kterou vás uživatelé a potenciální zákazníci na internetu najdou, je velmi důležitá. Měla by být jednoduše zapamatovatelná, snadno vyslovitelná a čím kratší, tím lepší. Bohužel atraktivní domény, ať už s populární koncovkou “com” nebo domácí “cz”, jsou už dávno obsazené a koupě takových domén vyjde poměrně draho. Lze se uchýlit k alternativním koncovkám jako třeba “eu” nebo “info”, “biz” a dalším. Cena registrace a roční údržby domény vyjde většinou na pár set korun ročně.

Hosting je pronájem místa na serveru, kde budou stránky či elektronický obchod umístěné. Je to nezbytnost, za kterou zaplatíte v základní verzi do 1000 Kč za rok. Takový hosting je vhodný pro nenáročné stránky s menší návštěvností. Pro firemní stránky s hojnou návštěvností, pro kritické firemní aplikace nebo elektronický obchod, který musí vydělávat, se hodí vlastní virtuální nebo managed server. Za takový typ hostingu zaplatíte pár set korun až nižší tisíce korun měsíčně.

Kvalitní hosting na výkonném serveru s dostatečnou konektivitou do internetu je předpokladem toho, že se vaše stránky budou rychle načítat. Mimochodem, rychlost načítání stránek je jedním z důležitých faktorů uživatelské přívětivosti a navíc rychle se načítající stránky mají u vyhledávačů přednost před těmi, které se načítají pomaleji.

Samostatnou kapitolou jsou pak tzv. cloudové služby, které využijete, pokud provozujete velké a náročné nebo hodně specifické webové projekty. Nejpopulárnější jsou webové služby Amazonu pod značkou Amazon Web Services, cloudové služby Googlu nebo Azure od Microsoftu.


Tip: změřte si rychlost svého webu:


Měříme webové stránky

Web nebo eshop vám jedou a co teď? Je dobré vědět, jestli to funguje. Komplexní zpětnou vazbu vám dá služba Google Analytics, kterou si může zdarma nainstalovat na svůj web každý provozovatel stránek. Dozvíte se následující:

  • počet návštěvníků
  • počet shlédnutých stránek
  • tzv. bounce rate – podíl návštěv, kdy uživatel odchází po shlédnutí jediné stránky
  • bližší informace o návštěvnících (věk, pohlaví, mobilní přístupy atd.)
  • zdroje návštěvnosti – odkud návštěvníci na vaše stránky přichází
  • efektivitu vašich reklamních kampaní
  • chování návštěvníků, např. které stránky navštěvují nejčastěji
  • míru konverzí, např. počet odeslaných poptávkových formulářů z webu
  • detailní výsledky elektronického obchodu – obrat, počet objednávek, nejoblíbenější kategorie, nejprodávanější zboží a další

Užitečnou zpětnou vazbu mohou dát také tzv. heatmapy. Teplotní mapy ukazují, na která místa návštěvníci stránek nejčastěji klikají. Můžete tak například odhalit, které odkazy či stránky, z vašeho pohledu důležité, jsou návštěvníky opomíjené. Anebo naopak zjistíte, že návštěvníci klikají na místa, kde není žádný odkaz či tlačítko, takže takový design bude pro uživatele matoucí či zavádějící. Lze tak odhalit chyby v navigaci, na úvodní či produktové stránce, ve formulářích nebo kdekoliv jinde.

Na co si dát pozor

Neexistující zadání

Zadavatel webu chce web nebo elektronický obchod, ale má spíše mlhavou představu o tom, co požaduje. Nemá potřebné znalosti k tomu, aby sestavil zadání pro funkční a efektivní web. Výsledkem je pak velice často situace, kdy dodavatel web vytvoří, ale funkčností neodpovídá přesně tomu, co zákazník potřebuje.

S vytvořením webu práce končí

Ze začátku vypadá vše báječně, web či eshop zákazníka je na světě. Bohužel ze strany zákazníka zde veškeré úsilí končí s domněnkou, že teď už půjde vše samo. Opak je ale pravdou. Web je živý organismus a je potřeba mu věnovat patřičnou péči. Po dokončení webu je dobré pracovat jak s obsahem, tak s funkcemi. Pravidelně aktualizovaný web dává návštěvníkům důvod se na vaše stránky vracet. Pokud jde o funkce webu, ty je dobré rozvíjet na základě zpětné vazby od návštěvníků nebo podle čísel ze statistik návštěvnosti Google Analytics a heatmap. Investovat do webu bez toho, že s ním budete dále pracovat, jsou většinou vyhozené peníze.

Vendor lock-in

Jde o situaci, kdy dodavatel webu ovládá svého zákazníka. Většinou prodává vlastní redakční systém na svém hostingu, zákazník nemá vůbec přístup na server, celé řešení si de facto jen pronajímá. Veškerý obsah je velice těžko exportovatelný – přenositelný, takže v případě nespokojenosti zákazníka je pro něj velice obtížné od takového dodavatele odejít.


Tip na závěr: jak navrhnout a vytvořit webové stránky, aby nad nimi vaši uživatelé neplakali a nerozčilovali se? Podívejte se na seznam článků o User Experience od těch nejpovolanějších.


Vzděláním informatik, více než 20letou praxí tvůrce webů a webových služeb. Pomůžu vám s následujícím:

  • Specifikace požadavků na tvorbu webu, např. pro výběrové řízení
  • Audit stávajících webových stránek, např. z pohledu použitelnosti (User Experience) nebo rychlosti načítání stránek
  • Optimalizace stránek na základě auditu, cílem např. zvýšení konverzí nebo rychlejší stránky.
  • Kompletní tvorba webových stránek nebo elektronického obchodu (na systému WordPress)

Napsat komentář