Lesk a bída sociálních sítí v Česku. Facebooku zvlášť.

Sociální sítě si našly velice rychle cestu do našeho života. Obepnuly celou planetu, naši malou zemi nevyjímaje. Všem vévodí Facebook, je všudypřítomný, na jeho hřbetu rostou noví sociální ninjové a mágové s naleštěným tlačítkem Like na prsou. Míra využití skutečného potenciálu sociálních sítí je však u nás zatím velice bídná.

Marketér nebo kodér? Obojí!

K napsání tohoto textu přispěl velikou měrou a inspirací Andrew Chen se svým skvělým blog postem Growth Hacker is the new VP Marketing. Jde o jednoznačně nejdůležitější věc, jakou jsem za poslední měsíce četl. Andrew tvrdí a na konkrétním příkladu ukazuje, že online svět budou z velké části ovlivňovat tzv. Growth hackeři – lidi, kteří jsou marketéři a zároveň kodéři či programátoři. Maximální růstový potenciál, který se dnes na webu nabízí, bude s největší pravděpodobností využit lidmi, kteří rozumí obchodu a prodeji, tedy marketingu, a navíc i technologickému fungování webu.

Facebook – největší platforma dneška

Web současnosti nabízí nejrůznější distribuční platformy, v jejichž rámci dnes můžeme propagovat vlastní produkty či služby. Nejvýznamnější platformou je dnes Facebook, který nabízí přes své API přístup k téměř miliardě lidí na celém světě. Navíc jde o jedinou relevantní masovou platformu v českých podmínkách. API Facebooku urazilo za dobu své existence nemalý kus cesty vpřed. Zprvu Facebook nabízel prazvláštní REST API, které šlo využít ke tvorbě aplikací uvnitř Facebooku. Mnoha užitečných aplikací se ale uživatelé nedočkali.

Novou krev do aplikačního rozhraní Facebooku vlili vývojáři z FriendFeedu, které Facebook koupil i s jejich firmou před pár lety. API získalo standardnější podobu, bylo možné vytvářet obvyklé aplikace pro Facebook a navíc šlo integrovat vlastní web či webovou službu s virálními kanály Facebooku. Do třetice pak byla doplněna možnost využívat Facebook API v aplikacích na chytrých mobilních telefonech.

V poslední době klade Facebook důraz především na vývoj API pro externí weby, kromě základního Graph API nabízí také relativně nový protokol Open Graph, pomocí něhož lze propojit vlastní webové stránky s tzv. sociálním grafem Facebooku. De facto jde o pokus Facebooku vytvořit všeobjímající sémantický web v rukou jediné soukromé společnosti. A plán se jim, aspoň zatím, daří na výbornou.

Pár úspěšných příkladů ze světa

Poslední měsíce přejí na webu mnoha online službám. Nemálo z nich vděčí za svůj růst právě Facebooku a jeho API. Například služba Pinterest, má oblíbená, když nevím, co na sebe, spustila integraci s Open Graph. Počet uživatelů , kteří navštěvují Pinterest každý den, vzrostl o více než 60%. Podobně se dařilo hudební službě Spotify, která rovněž využívá Open Graph protokol a která od okamžiku integrace roste obrovským tempem. Spotify nyní využívá téměř 20 milionů Facebook uživatelů měsíčně. Pokud se ohlédneme za posledními dny a týdny, pak jednoznačně nejrychleji rostou video aplikace Socialcam (42 mil. uživatelů za 2 týdny) a Viddy (36 mil. MAU). Je tedy vidět, že když se chce, tak to jde. Jen člověk musí vědět, jak na to.

V Čechách zaprděno a bída

V českých a moravských luzích a hájích je tradičně naprděno, teploučko a smrádek. Distribuční platformy tu nikoho nějak moc nezajímají. Výjimkou je snad jen pražská Geewa, která přežila klinickou smrt a na nohy ji postavila právě úspěšná integrace jejich online her s Facebookem. Aplikace Pool Live Tour má na Facebooku úctyhodných 10 milionů monthly active users. Jasně, jsou zde také SocialBakers, kteří ale nevyužívají Facebook jako platformu, pouze přes API získávají data, ze kterých vytváří „sociální“ reporty pro korporátní, rozuměj dobře platící, klienty. O žádném dalším úspěšném využití Facebooku jako distribuční platformy v České republice nevím.

Osobně mi to přijde jako velká bída. Pokud jsem kdy na českou Facebook aplikaci narazil, většinou šlo o infantilní a zcela neužitečné hlouposti vyrobené pro velké značky, které se chtěly na Facebooku předvést a vyhodit pár stovek tisíc nebo milionů korun do luftu. Proč je tomu tak? Odhaduji, že na vině je především neznalost a strach z nového a nevyzkoušeného, jsme přece v Čechách, ne?! A tak budeme raději zakládat neautorizované a podvodné Facebook stránky, prodávat Facebook fanoušky nebo organizovat soutěže na Facebooku odporující pravidlům. Fungovat to nebude, ale něco málo na tom trhnout lze.

Kde je šance

Možností, jak využít například Facebook v našich podmínkách, je určitě dost. Pokud bychom teoretizovali a zobecňovali, tak by nám vyšlo, že k nejúspěšnějším (nejvíce rostoucím) aplikacím, které využívají Facebook a jeho API, resp. Open Graph protokol, patří aplikace, kde uživatel konzumuje média, ať už jde o obrázky, hudbu nebo video. S každým přehráním videoklipu (nebo hudebního souboru) se tato skutečnost zobrazí všem přátelům daného uživatele na úvodní stránce Facebooku. Jde vlastně o dokonalou ukázku word-of-mouth převedenou do virtuálního prostředí sociální sítě.

Existují u nás nějaké webové služby, které by odpovídaly výše uvedenému popisu? Ale ano, co tak třeba nedávno spuštěný Mixer.cz od Seznamu. Má tato služba napojení na Facebook, resp. využívá Facebook API nebo Open Graph protokol? Ne. A je to velká škoda. Co třeba Stream.cz, když je řeč o Seznamu? Facebook Login tlačítko jsem tam nenašel a tak by zde bylo užitečné se všemi těmi Open Graph značkami a případně Facebook komentáři.

Chcete Facebook? Ozvěte se!

Pokud vás láká myšlenka integrace vaší služby, produktu nebo webu s Facebookem, ozvěte se. Nejlepší způsob, jak integraci dotáhnout do úspěšného konce, je začlenit „sociální“ vrstvu do produktu samotného. Takové zásahy mohou být samy o sobě bolestivé. Pokud se ale provádí odborně, je pravděpodobné, že noví uživatelé a zákazníci budou dostatečnou satisfakcí za ochotu přizpůsobit se možnostem, které dnes sociální sítě nabízí.

Konkrétně můžu:

  • integrovat vaši službu (webu) s Facebookem pomocí Facebook API nebo Open Graph
  • navrhnout Facebook aplikaci (hra, soutěž aj.), která bude fungovat uvnitř Facebooku

Co bych nerad:

  • aktualizoval vaši Facebook stránku zkopírovanými tiskovými zprávami vaší skvělé a unikátní společnosti
  • nakupoval „lajky“ nebo je sbíral do hrnečků s pokličkou bez cíle a účelu
  • dával si na vizitky „Social Media Guru“ nebo snad „Growth Hacker Rockstar“

25 thoughts on “Lesk a bída sociálních sítí v Česku. Facebooku zvlášť.”

  • S @pigster6 jsme před více než rokem a půl implementovali http://www.biggboss.cz/ Web se během půl roku díky kvalitnímu obsahu a těsné integraci s Facebookem vypracoval z nuly na relativně vysokou návštěvnost. Všimněte si kompletně vlastního systému komentářů, který nahrazuje ošklivý a špatně fungující Facebook widget.

    • Dival jsem se v rychlosti na vas server a vypada dobre. Priznam se ale, ze jsem dlouho nemohl najit tlacitko pro prihlaseni se pres Facebook. Uzivatele vetsinou hledaji tradicni modre formularove tlacitko, vase originalni provedeni je mene viditelne, mi prijde.

      Ty komentare, co tam ted mate, ale nevyuzivaji publikovani komentaru na Facebook, neni to skoda? Pri prvnim pohledu me napadlo, ze by se vam hodil prave Facebook Comments plugin, coz vy pisete, ze to moc nefungovalo. Jinak FB Comments maji i tmavy vzhled, ktery by se lepe hodil do vaseho designu.

      • Ty komentáře jsou právě synchronizovány s komentáři pod posty k článkům na Facebooku. Nejvíc by samozřejmě pomohla automatická Open Graph akce po přečtení článku nebo vložení komentáře.

    • Zajimave je, ze napriklad do Emailu od Seznamu se da prihlasit pres OpenID, coz je zcela mrtva zalezitost. Kdyby meli prihlaseni pres Facebook, tak by jim to treba pomohlo. Je treba takove veci zkusit a merit vysledky.

      Kazdopadne Zima v rozhovoru spolupraci s Facebookem nevylucuje.

      • Ahoj, Honzové! Pokud se Seznam promění v cíl návštěvnosti a konzumenta autorizačních služeb třetích stran, bude to velká změna v jeho pozicování na trhu. Zatím takovému obratu nic nenasvědčuje.

        (Disclaimer: Pracuju v Seznamu jako tester UI.)

        • Martine, je to tak, uz jsem si psal i s product manazerem Mixeru a Streamu, zaver byl ten, ze Seznam nic takoveho nema v planu. Holt v Cesku vladne uzavrenost.

          Opacnym prikladem muze byt napr. Yahoo, ktere prave Facebook Login vyuziva a patri mezi nejvetsi FB aplikace, viz. http://www.appdata.com/apps/facebook/194699337231859-yahoo-social-bar

          • Honzo, tady nejde o uzavřenost. Prostě Seznam jen trvá na své pozici původce návštěvnosti (na web se vstupuje přes Seznam) a nepřipadá mu výhodné měnit se v příjemce návštěvnosti (na Seznam se nevstupuje přes FB nebo G+).
            Jestli bys na Seznam měl směřovat nějaký požadavek, tak přesně opačný.

            Měl bys žádat, aby Seznam sloužil jako autorizační bod (on funguje jako poskytovatel OpenID, ale mohl bys chtít, aby zavedl OAuth) a aby usnadnil sdílení odkazů mezi svými uživateli.

            V obecné rovině ale souhlasím. Pro příjemce návštěvnosti a pro služby usilující o uživatele, je využití OpenGraphu a OAuth výhodné. To ale není pozice Seznamu.

          • Souhlasim, vse, co pises, dava smysl z pozice Seznamu  a toho, co chteji dosahnout.

            Ciste teoreticky lze ale tvrdit, ze takove chovani Seznamu je dano tim, ze se koncentruje na cesky trh. Takze to me predchozi tvrzeni o uzavrenosti jsem mozna trosku nesikovne formuloval. De facto jde o uzavrenost, mozna spise omezenost nasimi hranicemi. Ta se pak projevuje na mnoha urovnich, konkretne treba prave touto anomalii, ze Seznam, aspon v tuto chvili, Facebook nepotrebuje k nicemu.

    • Podle http://www.appdata.com/apps/facebook/267454297481-fand-me-knih-m ma tento server stabilne 2000 aktivnich uzivatelu za mesic, neroste ani neklesa za posledni mesic. Kazdopadne se mi libi prihlasovani pres Facebook, netusim, jak moc presne maji implementovano Open Graph, zde by se to urcite hodilo.

  • Nedávno jsem spustil stránku, kde si můžeš svou náladu vyjádřit pomocí písničky http://moodsplay.com Integroval jsem zde přihlášení přes FB i přes Twitter a využívám Open Graph k nalezení přátel z FB a Twitteru, kteří již jsou na Moodsplay

      • Dá se říct že počet návštěvníků a posléze i zaregistrovaných stoupl přibližně dvojnásobně. Ale žádám pouze o přístupu k mailové adrese uživatele, abych ověřil totožnost, nechtěl jsem, aby každé vložení videa bylo vidět na FB. Tuto možnost jsem nechal na zvážení postujícího

        • To zni dobre ten 100% narust! Mozna bych zvazil pouziti Facepile pluginu pri registraci. Navstevnik uvidi, jaci jeho pratele uz jsou na vasem serveru zaregistrovani.

  • Pro zájemce: pokračuji praktickým textem „Facebook ve službách eStránek aneb jak získat hodnotné návštěvníky“ na http://web2-0.cz/2012/06/facebook-ve-sluzbach-estranek-aneb-jak-ziskat-hodnotne-navstevniky/

Napsat komentář