Mark Zuckerberg na f8: Pokud Vaši uživatelé nejsou na Facebooku, tak tam brzy budou.

Před pár hodinami skončila konference f8, na které Facebook představil vývojářům webových aplikací své novinky. Podle toho, co na konferenci zaznělo, se bude celý web pomalu a jistě barvit do modra.

Celou konferenci bylo možné sledovat živě na http://apps.facebook.com/feightlive/, kde jsou nyní umístěny záznamy všech přednášek. Můžete se na přednášky podívat v původní podobě, pokud Vás zajímá pouze shrnutí, tak vřele doporučuji shrnutí od Roberta Scoble, který odkazuje na mnoho zdrojů a názorů reflektující novinky Facebook platformy.

Můj názor

Facebook nelze zastavit v tento moment, růst počtu uživatelů této sociální sítě je naprosto bezprecedentní, nadprůměrně roste především segment mobilních uživatelů. Kdokoliv, kdo má přístup na internet, dříve nebo později bude na Facebooku, protože to nebude jen další sociální síť, ale de facto otisk člověka do digitálního světa, ve kterém dnes žijeme. „Kdo není na Facebooku, jako by nebyl“ má po včerejšku zcela nový rozměr a zní ještě více pravdivěji než kdykoliv předtím.

Internet má ve své DNA zabudovánu nezávislost a decentralizovanost. Nikdo není ředitelem ani majitelem či vládcem internetu. Často se v této souvislosti hovoří o firmě Google jako o Velkém bratrovi, který vše sleduje. Na scénu však vstupuje Facebook, který chce tuto hru od základu změnit. Průkopníci a zastánci tzv. otevřeného webu vidí v krocích Facebooku jednoznačnou hrozbu. Za pozornost stojí například včerejší živý přenos konference f8 přes Twitter, který zprostředkoval Kevin Marks, dříve jeden z „advokátů“ ne příliš úspěšné technologie Google Open Social.

Mark Zuckerberg se úporně snaží, aby byl Facebook otevřenenou platformou, tedy svobodnou a bez omezení. Je ale jasné, že slovo „open“, které z jeho úst vychází, nemá se skutečnou otevřeností nic společného. Jde jen a pouze o další růst hodnoty privátní firmy a o realizaci až megalomanských plánů jejího zakladatele – vizionáře Marka Zuckerberga. Troufám si říct, že svými „budeme-vládnout-světu“ vizemi mu nemůže konkurovat ani Bill Gates v nejlepších letech Microsoftu.

Co by měli dělat vývojáři a majitelé webů?

Jít na http://developers.facebook.com a zvážit, jak nejlépe implementovat platformu Facebook do vlastních stránek či aplikace, ať už webové nebo mobilní. Kdo dřív příjde, ten dřív mele 🙂 Pokud jde o vlastní webové stránky, tak dnes již neexistuje populární Facebook Connect. Funkčnost je sice zachována, hlavní důraz je nyní kladen na zcela novou sadu API s názvem Graph API. Mimochodem toto API bylo vyrobeno talentovanými vývojáři z FriendFeedu, který vloni přešel pod křídla Facebooku. Aby byla implementace funkčnosti Facebooku co nejjednodušší, tak Facebook nově nabízí tzv. Social pluginy. Vložením jednoduchého kódu do svých stránek umožníte svým návštěvníkům propojit jejich Facebook profil s Vaším webem. Tímto způsobem vznikají propojení lidí, věcí, akcí a ostatních objektů. Celá tato pavučina má pokrýt web, kam jen dohlédneme. Výhody jsou jistě i na straně vývojářů a provozovatelů webů. Tím hlavním je to, že získají další uživatele prostřednictvím Facebooku, který plní roli hlásné trouby.

Co by měli dělat normální uživatelé Facebooku?

Nic. Nebo se maximálně mohou modlit, aby to neskončilo totalitním monopolem. Snad je Mark osvícený vůdce.

P.S. Táákže .. if you really „Like“ this:

5 thoughts on “Mark Zuckerberg na f8: Pokud Vaši uživatelé nejsou na Facebooku, tak tam brzy budou.”

  • Facebook = totalita. Přesná pravidla nejsou známa a pokud se někdo znelíbí (nebo udělá něco, o čem ani neví že nemá dělat), zruší mu účet (včetně všech věcí, které tam má). Žádné odvolání není možné, soudní přezkoumání také ne. Jediné co dostanete je „this decision is final“ a nazdar. Jste jeden z mnoha set milionů, takže po vás neštěkne ani pes.

    Bohužel si to uživatelé neuvědomují. Cpou svá data soukromníkovi a je jim to jedno. Facebook by měl být distribuovaný (jako řada jiných služeb), abych se mohl účastnit, ale zároveň si mohl vybrat poskytovatele. Anebo si to nainstalovat na svůj server. Jenže vysvětlujte to někomu.

    Ale už vím jak to dopadne. Žádná vláda nebude lidi čipovat. Oni sami si za peníze objednají čipovací sadu poštou a sami si ho nastřelí. Je to přeci tak úžasné a život zjednodušující! Počítač se sám přihlásí když k němu přijdu a služby jako foursquare mě automaticky zaznamenají kam se pohnu! A dnes má čip každý!

    • To, co líčíte, jsem zmiňoval minule. http://web2-0.cz/2010/03/web-nedelejte-ze-me-bl…. Pravidla Facebooku se mění, reaguje tím na vývoj na trhu a případné konkurenty. Dobré a transparentní to rozhodně není.

      Jinak spousta lidí volá po distribuovaných sítích, viz. např. zmínka v článku o Kevinu Marksovi, který přesně tuhle uzavřenost Facebooku kritizuje. Za těmito hlasy ale není kapitál, tím pádem chybí marketing a z toho plyne jediné: není šance, že by se něco takového prosadilo. Já bych to vítal.

      S těmi čipy uvidíme, prozatím stačí GPS modul v mobilu nebo úplně běžná SIM karta, která je vždy a všude s námi. I s tím se dají dělat věci 🙂

      • Kdyby web vznikl dnes, tak to běží na jednom clusteru soukromé firmy a každý by tam nahrával svůj obsah. A kdo by se znelíbil, tomu by to smazali 🙂

  • Mně se open graph hodně líbí. Facebook prostě natlačí sémantický web na stránky. Což je skvělé a využívat této výhody můžou téměř všichni. Nicméně stále zůstává to staré známe, co Facebooku nepovíš, to se nedozví. Stačí se odhlašovat a nemít permanent login a valná většina dat o vás se k Facebooku nikdy nedostane. To co Facebook udělal je skvělý krok vpřed, nicméně nebojím se že by velký bratr.

    Vždyť prohlížeče implementují „porno“ mód. Pokud v tomto módu budete brouzdat po webu, tak se nemusíte bát. Opravdu jde jen o to, jak si nastavíte co chcete, aby se o vás vědělo veřejně. Ostatně jukněte na http://graph.facebook.com/jankodera – moc informací tam není, co ? 🙂

    • To, co píšeš Honzo, je rozhodně pravda. Ideální by ale bylo distribuované řešení.

      Co se týká nastavení soukromí, tak bych hrozně rád viděl statistiky Facebooku. Vsadím se, že 99% uživatelů má defaultní nastavení a že ho nikdy neměnilo.

Napsat komentář