Pražský TechCruch Meetup aneb Thinking outside the box

Že se v Praze uskuteční tento pátek TechCrunch Meetup, asi už všichni víte. Tyhle novinky u nás nejlépe pokrývá Pavel Neuman na svém blogu BuzzMag, kde se můžete dozvědět více o zákulisí akce z rozhovoru s Jackem DeNeutem, který setkání spoluorganizuje. Mimochodem, sám Jack akci sponzoruje z vlastní kapsy několika desítkami tisíc korun. Pivo platí Roman Staněk a jeho Good Data Corp.

Už podle počtu přihlášených účastníků na Facebooku se dá ještě před zahájením akce hovořit o úspěchu pražského setkání. Je jasné, že domácí a částečně i středoevropská komunita geeků, Web 2.0 a ostatních hi-tech nadšenců se dá dohromady, což jistě není nikdy na škodu. Výměna nápadů, zkušeností, cenných rad, to je vše je skutečný networking, který u nás v České republice, a potažmo v celém bývalém Východním bloku, nemá příliš silnou tradici. Jakékoliv srovnání se západní Evropou a nedej bože s „americkým“ networkingem dává jasný výsledek: prozatím velmi chabé.

Není ale nutné naříkat, důležitý je přece obsah, ať už se jedná o networking virtuální nebo skutečný tváří v tvář. Stejně jako na Facebooku (marně) hledáte prakticky využitelné aplikace, tak při skutečném setkání jde o předávání informací, které mohou (resp. měly by) být obohacující pro zúčastněné, aby nešlo o plané tlachání. Z tohoto důvodu jsem na páteční setkání hodně zvědavý.

A pokud jsem zmínil slovo „obsah“, nedá mi nezmínit skvělou esej od Tima O’Reillyho, kde pojednává o uzavřenosti komunit a o riziku, které je s tím spojené. Sám blog TechCrunch je do jisté míry synonymem pro svět Webu 2.0. To, o čem se na adrese www.techcrunch.com napíše, je pro čtenáře jakousi nepsanou normou, které je třeba se přizpůsobit. Pak podle této předlohy vzniká spousta Web 2.0 služeb, jež jsou možná inovativní (nebo mediálně chytlavé), ale chybí jim hodnota, kterou ocení uživatel služby. O takových „dvojkových“ aplikacích se pak hodně píše, získají případně i nějakou investici a pak pomalu a v tichosti odumřou (v tzv. deadpoolu). Důvodem je podle mě fakt, že jsou založeny na uvažování „inside the box“.

Osobně navrhuji rozervat tu krabici a vidět věci co nejvíc nezávisle, nejlépe z pohledu potencionálního uživatele služby. Takovým přístupem (tedy „thinking outside the box“) je pak možné navrhnout a vytvořit službu, po které bude trh (nebo aspoň jeho část) prahnout. Třeba v rámci projektu learnitlists.com se nám podařilo dát dohromady team velice odlišných lidí (názorově i co se týká kvalifikace). Navíc zbývající členové týmu jsou Angličané, přesněji řečeno manželský pár z Velké Británie žijící v České republice. Takže je přítomen i ženský prvek 😉

Výsledkem společného snažení je služba, která měla měsíc po spuštění více než 10 tisíc uživatelů a hlavně: každý unikátní návštěvník stráví s našim učícím widgetem v průměru jednu hodinu. Podle mě velice jasný ukazatel silné uživatelské angažovanosti. Projekt learnitlists.com byl vybrán mezi 10 finalistů soutěže Startup 2.0 o nejlepší evropský internetový start-up tohoto roku. Zítra máme v Barceloně prezentovat naši službu před odbornou porotou, která určí 3 nejlepší projekty. Tolik tedy můj, resp. náš příspěvek k uvažování „outside the box“.

Na viděnou v pátek .. nejlépe mimo krabici 😉

9 thoughts on “Pražský TechCruch Meetup aneb Thinking outside the box”

  • Tak ja porad v teto kolonce… jinak diky Honzo za dobrej link na tu esej, very very interesting :o)

    Mno snad se tam na chvili alespon ukazu. Doufam, ze Pavel da kdyz tak expost nejaky videa na buzzmag :o)

  • learnitlists.com, není to příklad „Web 2.0 služeb, jež jsou možná inovativní (nebo mediálně chytlavé), ale chybí jim hodnota, kterou ocení uživatel služby.“ 🙂

  • Marku, ukaz se a hotovo 🙂 Jinak u te eseje Tima O’Reillyho je taky velice zajimava diskuse.

    Medhi, diky za avizo, ja myslim, ze Pavel Neuman o tom srazu pise zatim nejvic, tak se zkus obratit na neho.

    Danieli, pokud je to otazka, tak to necham na uzivatelich, at na to odpovi 🙂

  • Jednu kritickou poznámku, která snad aplikaci prospěje: nejsem geek, ale za zkušeného uživatele se považuju, co je widget/gadget vím, ale dosud jsem žádný nevyužíval. Řekl jsem si, že Learnit Lists vyzkouším, otevřel si web a – zásek. Nebylo mi jasné, v rámci čeho widget použít. Napadla mě Opera nebo Google Desktop, nicméně na webu nikde odpověd není, sekce „Start learning“ spíše podsouvá představu, že musím a) využívat Google homepage b) zabudovat si Lists do vlastního webu. Až z úplně jiného webu (!), kde se o LL psalo, jsem zjistil, že lze použít Facebook.

    -> trochu příklad „thinking inside the box“; rovnou na hlavní straně bych zmínil rozhraní, v nichž lze gadget využít; a pro lidi, kteří o widgetu nikdy neslyšeli a na web přijdou (bude jich minimum, ale mám spoustu přátel, co jsou na Facebooku a pojem „gadget“ uritě neznají), bych přidal něco ve smyslu „Never heard about a tiny thing called widget? Let us explain you why it is so useful!“ s odkazem na stránku s osvětlujícím textem.

  • Mirku, díky za rady, jsou naprosto oprávněné. Nedávno jsme vyrobili verzi 2 našeho widgetu a tu je možné použít například na Facebooku. Web ale stále říká, jak používat první verzi, která fungovala na iGoogle.com. Mnoho lidí používá widget také na iPhonu. Snad to dáme do pořádku brzy 🙂

Napsat komentář