Web 2.0 na Invexu

Doma zavládla nemoc a tak jsem se namísto plánované pracovní návštěvy naší metropole neplánovaně vydal na Invex na dvouhodinový seminář o Webu 2.0 pořádaný Jihomoravským inovačním centrem. Přišlo mi, že jednotlivé přednášky a především jejich vzájemné pořadí dával dohromady sám Tarantino. Propracovanost dějové linky a návaznost jednotlivých elementů semináře byla vskutku dokonalá 🙂 Můj potlesk za scénář pak zřejmě patří „jihomoravským inovátorům“.

Blok přednášek obsahoval následující čtyři položky:

  • „Budoucnost mapových aplikací a příklady praktických použití“ od Tomáše Forcheho ze Seznamu
  • „Jak vytvořit originální projekt aneb konec kopírování v Čechách“ s podtitulem „Česká premiéra unikátního systému Rubicus, který chce určovat světové trendy“ od Víta Vrby z firmy Westcom
  • „Software + services = budoucnost webu“ od Jiřího Karpety z českého Microsoftu
  • „Vliv technologií Web 2.0 na transformaci ICT průmyslu“ aneb „Zánik trhu komerčního softwaru“ od Jiřího Donáta z A.T. Kearney.

Tomáš Forche má na starosti mapy Seznamu a jeho přednáška tak byla prezentací vlastního produktu. Na projekčním panelu ukazoval několik screenshotů, které mi připadly jako věrné kopie maps.google.com, které sám používám. Taky jsem si všiml, že jeden z posluchačů vedle mě, pán ve středních letech, si dal během prezentace map malého „šlofíčka“ 🙂 Nejzajímavějším faktem byla pro mě smutná skutečnost, že zhruba 90% zpětné vazby, kterou tým Seznamu od komunity uživatelů map dostává, je zcela bez hodnoty. Všichni prý jen nadávají a kritizují.

Poté vstoupil na scénu Vít Vrba šéfující Westcomu a hned úvodem prohodil, že čte TechCrunch a že průměrná výše investic do internetových start-upů je v USA mnohem vyšší než u nás v České republice. Tak přemýšlím, jak je to možné a čím to asi bude 😉 No ale to hlavní poselství znělo, že Westcom v žádném případě nejde cestou „Copy & Paste” inovací (Tomáš dělal, že to neslyší :-o). Pak následovala česká premiéra CMS řešení Rubicus, které má být zdarma (Westcomu nevadí, že budou pár let ztrátoví), má být údajně zcela jiné než produkty konkurence (ta prý ani neexistuje prozatím) a hlavně má jít o světový produkt, jakým kdysi byla Rubikova kostka (pozn. autora AKTUALIZOVÁNA: pokusím se napsat už jsem napsal svůj názor na aplikaci v příštím příspěvku). Takže druhá produktová přednáška v řadě. BTW, ten pán, co spal, mezitím odešel pryč.

Mně osobně nejvíce zaujala řeč pana Jiřího Karpety z Microsoftu. Klidně a sebevědomě prezentoval nové trendy, které do jisté míry určuje sám Microsoft, a dále to, jak se Microsoft mění a hlavně jak pomáhá vydělávat peníze druhým, což mu samotnému přináší zisk. K dobru přidal několik poutavých příkladů z praxe, jak nové technologie a marketing dokáží prosadit dobrý nápad. Sakra, nebo to bylo naopak? Že by dobrý nápad dokázal prosadit technologie? Vážně už nevím 🙁 I tak jsem ale měl dojem, že snažení Microsoftu má hlavu a patu a tím pádem, že jde stále o starou dobrou „cash-cow“. Z úst pana Karpety zaznělo také to, že u nás v ČR to s těmi „světovými“ službami není až takové horké. Třeba mu to Víťa natře, až o něm Míša Arrington napíše na www.techcrunch.com 🙂

Závěr patřil Jiřímu Donátovi a jeho na mě poněkud akademické, byť poučné přednášce o tom, jak se společnost a technologie společně ruku v ruce mění, aby svět byl lepším místem k žití. Řeč pana Donáta šla napříč mnoha obory: technika a technologie, psychologie, sociologie, historie, ekonomie. Ale ano, ono to vše spolu souvisí, to víte, že ano. Po jízdě časoprostorem jsme se dobrali závěru. Komerční software ve stávající podobě zanikne, nastupují služby, které vše obstarají. Tak věřím, že pan Karpeta šel hned po skončení akce do nejbližší pojišťovny, aby uzavřel životní pojištění kombinované s penzijním připojištěním 🙂 Ze skutečně obsáhlého a jednoznačně užitečného rozboru pak pro mě vypadl jeden zásadní fakt. A to, že internet se stává strukturovanějším. Já vím, možná si řeknete, že je to blbost. Nicméně pan Donát má rád formát iCalendar, já zase osobně dávám přednost mikroformátu hReview. Mimochodem, víte, co je to osobní počítač? Pan Donát říká, že takový stroj, na kterém se dají provozovat MS Windows v aktuální verzi 😉

5 thoughts on “Web 2.0 na Invexu”

  • No rozhodně je Rubicus menší shit, než s velkým halasem (a kupou spamu) prezentovaná webeena od ataxa.

  • Právě v čem je, resp. není Rubikus světový, hodlám psát příště. Ne vyčerpávající odbornou analýzu, spíše mé osobní postřehy a dojmy. Stay tuned 😉

  • Rubicus vypadá na první pohled moc pěkně a řekl bych, že běžný uživatel, který si chce založit osobní stránky, jím bude nadšený. Podle mě je to vhodná volba i pro malý firemní web (bude-li možné zakoupit doménu 2. úrovně).
    Pokročilí uživatelé budou samozřejmě dál remcat, že to není nic pro ně. Když není, tak není, nikdo je do toho nenutí.
    Já osobně jsem si to už vyřešil: http://jaros.ezin.cz/item/nucleus-cms-versus-wordpress

  • Ano, to je dobra otazka. V cem je Rubicus tak vyjimecny? Uznavam, ze ty funkce vypadaji zajimave, ale od prulomoveho web 2.0 CMS bych urcite ocekaval aspon tagovani, uvnitr systemu pak treba hromadnou spolupraci lidi. Mozna to v prezentaci na webu jen neni hned videt, ale prijde mi, ze krome vyuzitych technologii tam neni nic, co by smerovalo k webu 2.0, tedy naznaku nejake hromadne spoluprace lidi. No, necham se prekvapit, co napise Honza a jsem zvedav, jak se Rubicus nakonec na trhu chytne.

Napsat komentář