Webhosting doma a ve světě, dnes a zítra

Před necelými 24 hodinami jsem rozeslal médiím pravidelnou tiskovou zprávu s aktuálním pořadím největších českých webhosterů, měřeno podle počtu placených pronájmů (viz. metodika). Domácí média se, jako obvykle, tiskové zprávy rychle chytla, jako první spíše ta neodborná a obecně zaměřená. Zprávu pak vesměs všechny tituly, aspoň do tohoto okamžiku, podaly jako pravidelné hlášení o daném trhu a odpovídající sumě peněz, která trhem „proteče“.

Je zde však jeden z mého pohledu mnohem podstatnější fakt. A sice to, že domácí webhosting je prozatím poměrně izolovaný od zbytku světa. V době, kdy internet neuznává hranice, je to až s podivem. A zvláště v dnešní době, kdy technologie prorůstají do společnosti natolik, že podstatným způsobem mění její fungování. Pochopitelně vliv není jen jednostranný, společnost zpětně ovlivňuje technologie a přetváří si je k obrazu svému. Trend, který se „nálepkuje“ těžko definovatelnou značkou Web 2.0, je zřejmý, u nás méně, v zahraničí mnohem více. Stačí jmenovat služby MySpace, Facebook (odkazuji na můj profil), Flickr, YouTube či del.icio.us (mé „lahodné“ odkazy).

U nás vládne v tomto směru spíše vyčkávací taktika. A pokud přece jenom něco, tak jde většinou o projekty zaměřené pouze na české uživatele. Takové pak mohou uspět jen částečně kvůli malé velikosti českého trhu. Podle mě je na čase vydat se za hranice, překonat ostych či jazykovou bariéru nebo neschopnost prosadit dobrý nápad. Přece mi neříkejte, že někde mezi Ašem Aší a Českým Těšínem není nikdo, kdo by něčeho takového nebyl schopen!

Možná, že právě webhosteři by měli jít příkladem. Vždyť virtuální povaha hostingových služeb umožňuje snadnou expanzi na zahraniční trhy. Navíc poskytovatelé webhostingu patří k technologickým lídrům a de facto vytváří podhoubí pro veškeré fungování internetu, resp. pro správný chod všech internetových služeb. K tomu lze ještě připočíst fakt, že domácí trh hostingových služeb je stále těsnější a součtem – řešením by tak mohlo být český hosting exportovat. Pochopitelně ne tradiční hosting, ale službu (nebo aplikaci) přizpůsobenou novým trendům a potřebám. Co třeba takový utility hosting (on-demand hosting) nebo DIY služba? 😉 Napadá vás případně jiná aplikace nebo služba?

P.S. Máte-li chuť na obsáhlejší čtivo o Webu 2.0, pak si přečtěte diplomovou práci Adama Zbiejczuka. Pro českého čtenáře velice vhodný „framework“ pro další práci 🙂

5 thoughts on “Webhosting doma a ve světě, dnes a zítra”

  • Je to „ta Aš“, ne „ten Aš“ 🙂

    Takže příště „mezi Aší a Českým Těšínem“ 🙂

    Jinak k tématu – pro webhostera to může být určitě výhodné, spojit své technologie s aplikací. Pravdou je, že většina firem si nekupuje webhosting, ale třeba prezentaci, nebo e-shop.

    Na druhou stranu – poskytované služby musí mít kvalitu minimálně stejnou jako hosting – kvůli pověsti a značce – ta je pro webhostera často klíčová (a celkem snadno o ni může přijít).

    Variantou může být ještě dceřinka, na první (a snad i druhý) pohled nemající nic společného se jménem webhostera 🙂

  • Díky Petře Ocásku, opravil jsem název toho města, které radějí už dnes nebudu vyslovovat 🙂

    Jinak souhlasím, zákazník si nekupuje webhosting, ale řešení (např. e-shop). Pokud půjdeme v úvaze dále, zjistíme, že vlastně ono řešení plní určitou funkci, v případě e-shopu jde o prodej zboží na internetu. Proč tedy webhoster nenabídne rovnou tuhle funkci. Tedy prodej zboží, nejlépe včetně SEO, reklamy AdWords, předpřipraveného affiliate programu atd.

    A to se bavíme pouze o „front-endu“, což teprve „back-end“ – CRM, firemní e-mail a plánování schůzek apod.

    Ad kvalita služeb, to by dnes mělo být standardem. Pokud webhoster není schopen danou aplikaci – řešení – funkci sám vyvinout v požadované kvalitě, může ji zakoupit či outsourcovat pod vlastní značkou. No prostě jen přemýšlím, jak se může hoster odlišit a tím pádem více vydělat 🙂

  • Navíc poskytovatelé webhostingu patří k technologickým lídrům a de facto vytváří podhoubí pro veškeré fungování internetu, resp. pro správný chod všech internetových služeb.
    —————

    Ja chapu, ze jde o Vase zakazniky, ale prece jenom, co zkusit nejaky pohled, ktery ma alespon neco malo spolecneho s realitou? 🙂

Napsat komentář